مقالات, میکروتیک

راهنمای لایسنس های روتر میکروتیک

License Levels

پس از نصب، RouterOS در حالت آزمایشی اجرا می‌شود. شما 24 ساعت فرصت دارید تا برای Level1 (نسخه نمایشی رایگان) ثبت نام کنید یا مجوز سطح 4،5 یا 6 را خریداری کنید و یک کلید معتبر بچسبانید.

سطح 3 فقط مجوز ایستگاه بی سیم (مشتری یا CPE) است.برای رایانه های شخصی x86، Level3 برای خرید به صورت جداگانه در دسترس نیست.

سطح 2 یک مجوز انتقالی از فرمت مجوز قدیمی (قبل از 2.8) بود. این مجوزها دیگر در دسترس نیستند، اگر این نوع مجوز را داشته باشید، کار می کند، اما برای ارتقاء آن – باید یک مجوز جدید خریداری کنید.

تفاوت بین سطوح مجوز در جدول زیر نشان داده شده است.

Price no key registration required not for sale $45 $95 $250
Wireless AP mode (PtMP) 24h trial no yes yes yes
PPPoE tunnels 24h trial 1 200 200 500 unlimited
PPTP tunnels 24h trial 1 200 200 500 unlimited
L2TP tunnels 24h trial 1 200 200 500 unlimited
OVPN tunnels 24h trial 1 200 200 unlimited unlimited
EoIP tunnels 24h trial 1 unlimited unlimited unlimited unlimited
VLAN interfaces 24h trial 1 unlimited unlimited unlimited unlimited
Queue rules 24h trial 1 unlimited unlimited unlimited unlimited
HotSpot active users 24h trial 1 1 200 500 unlimited
User manager active sessions 24h trial 1 10 20 50 Unlimited
Bonding interfaces 24h trial 1 unlimited unlimited unlimited unlimited
RADIUS 24h trial unlimited unlimited unlimited unlimited

توضیحات در مورد همه ای License ها:

  1. هرگز منقضی نمی شود (روتر در حال اجرا و دارای مجوز می تواند به طور نامحدود استفاده شود)
  2. می تواند از تعداد نامحدودی از رابط ها استفاده کند
  3. هر کدام برای یک نصب هستند
  4. ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نامحدود (استثنا – مجوز نسخه آزمایشی اجازه ارتقا نسخه ROS را نمی‌دهد (شروع از 7.8))

CHR License Levels

سطوح مجوزی که تاکنون توضیح داده شده است برای مسیریاب های میزبان ابری (CHR) اعمال نمی شود. CHR یک نسخه RouterOS است که برای اجرا به عنوان یک ماشین مجازی در نظر گرفته شده است. دارای 4 سطح مجوز و همچنین آزمایشی است که می توانید هر یک از سطوح مجوز پولی را به مدت 60 روز آزمایش کنید.

مجوز آزمایشی رایگان 60 روزه برای تمام سطوح مجوز پولی در دسترس است. برای دریافت مجوز آزمایشی رایگان، باید یک حساب کاربری در MikroTik.com داشته باشید، زیرا تمام مدیریت مجوز در آنجا انجام می‌شود.

Perpetual یک مجوز مادام العمر است (یک بار بخرید، برای همیشه استفاده کنید). امکان انتقال مجوز دائمی به نمونه دیگری از CHR وجود دارد. یک نمونه CHR در حال اجرا، زمانی را نشان می دهد که باید به سرور حساب دسترسی داشته باشد تا مجوز خود را تمدید کند. اگر نمونه CHR نتواند مجوز را تمدید کند، طوری رفتار می کند که گویی دوره آزمایشی تمام شده است و اجازه ارتقای RouterOS به نسخه جدیدتر را نمی دهد.

پس از صدور مجوز یک سیستم آزمایشی در حال اجرا، برای فعال کردن آن، باید دستور تمدید/system license renew را به صورت دستی از CHR اجرا کنید. در غیر این صورت سیستم متوجه نخواهد شد که شما آن را در حساب خود مجوز داده اید. اگر این کار را قبل از زمان ضرب‌الاجل سیستم انجام ندهید، دوره آزمایشی به پایان می‌رسد و باید یک نصب جدید CHR را انجام دهید، درخواست آزمایشی جدید کنید و سپس با مجوزی که دریافت کرده‌اید مجوز آن را دریافت کنید.

Free 1Mbit FREE سطح مجوز رایگان به CHR اجازه می دهد تا به طور نامحدود اجرا شود. این به 1 مگابیت در ثانیه آپلود در هر رابط محدود است. بقیه ویژگی های ارائه شده توسط CHR بدون محدودیت در دسترس هستند. برای استفاده از این، تنها کاری که باید انجام دهید این است که فایل تصویر دیسک را از صفحه دانلود ما دانلود کرده و یک مهمان مجازی ایجاد کنید.
P1 1Gbit $45 سطح مجوز P1 (همیشگی-1) به CHR اجازه می دهد تا به طور نامحدود اجرا شود. این به 1 گیگابیت در ثانیه آپلود در هر رابط محدود است. بقیه ویژگی های ارائه شده توسط CHR بدون محدودیت در دسترس هستند. امکان ارتقا از P1 به P10 یا P-Unlimited وجود دارد. هنگامی که ارتقاء با قیمت کامل خریداری شد، مجوز قبلی برای استفاده بعدی در حساب شما در دسترس خواهد بود.
P10 10Gbit $95 سطح مجوز P10 (همیشگی-10) به CHR اجازه می دهد تا به طور نامحدود اجرا شود. این به 10 گیگابیت در ثانیه آپلود در هر رابط محدود است. بقیه ویژگی های ارائه شده توسط CHR بدون محدودیت در دسترس هستند.امکان ارتقا از P10 به P-Unlimited وجود دارد. هنگامی که ارتقاء با قیمت کامل خریداری شد، مجوز قبلی برای استفاده بعدی در حساب شما در دسترس خواهد بود.
P-Unlimited Unlimited $250 سطح مجوز p-unlimited (همیشگی-نامحدود) به CHR اجازه می دهد تا به طور نامحدود اجرا شود. این بالاترین سطح مجوز است و هیچ محدودیت اجباری ندارد.
60-day Trial FREE علاوه بر نصب رایگان محدود، می‌توانید سرعت افزایش یافته مجوزهای P1/P10/PU را با 60 آزمایشی نیز آزمایش کنید.

باید یک حساب کاربری در MikroTik.com ثبت شده داشته باشید. سپس می توانید سطح مجوز مورد نظر را برای آزمایشی از روتر خود درخواست کنید که شناسه روتر شما را به حساب شما اختصاص می دهد و امکان خرید مجوز از حساب شما را فراهم می کند. همه معادل های مجوز پولی برای آزمایش در دسترس هستند. یک دوره آزمایشی 60 روز از روز دریافت است، پس از گذشت این زمان، منوی مجوز شما شروع به نمایش “Limited upgrades” می کند، به این معنی که RouterOS دیگر قابل ارتقا نیست.

توجه داشته باشید که اگر قصد خرید مجوز انتخابی را دارید، باید قبل از پایان دوره آزمایشی 60 روزه این کار را انجام دهید. اگر دوره آزمایشی شما به پایان رسیده باشد و در عرض 2 ماه خریدی انجام نشود، دستگاه دیگر در حساب MikroTik شما ظاهر نمی شود. برای خرید در بازه زمانی لازم، باید یک نصب CHR جدید انجام دهید.

برای درخواست مجوز آزمایشی، باید دستور را اجرا کنید “/system license renew” از خط فرمان دستگاه CHR. از شما نام کاربری و رمز عبور حساب mikrotik.com خود خواسته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *