ضبط مکالمه در ایزابل

یکی از مهمترین قابلیتهایی که در بسیاری از پروژههای VOIP باید آن را تنظیم کنید قابلیت ضبط مکالمه میباشد . همانطور که میدانید در بسیاری از سازمانها و شرکتها به دلایل متعددی مانند: بررسی عملکرد کارکنان، کیفیت خدمات ارتباط با مشتری، امور آموزشی و غیره مکالمات تلفنی ضبط میشود. در سیستم تلفنی ایزابل میتوانید این قابلیت را برای هر یک از داخلیها بهصورت جداگانه فعال نمایید و مکالمات موردنظر را در حالتهای مختلف ضبط کنید.
ضبط مکالمه برای داخلیهای مشخص
برای این که بتوانید سیستم ضبط مکالمه در Issabel را تنها برای چند داخلی مشخص فعال کنید کافیست به تنظیمات Extension مورد نظر در پنل تحت وب مرکز تلفن ویپ خود مراجعه نموده و فیلدهای ضبط مکالمات را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید . برای ضبط مکالمه یک داخلی کافی است در تنظیمات آن داخلی به بخش Recording Options برویم و تنظیمات را اعمال کنیم . به صورت پیش فرض تنظیمات ضبط مکالمه یک داخلی فعال نیست و همه تنظیمات روی Don’t Care یا بی اهمیت قرار دارد در این حالت در شرایطی که On Demand Recording فعال باشد با وارد کردن کد *۱ در هر زمان از مکالمه می توان اقدام به ضبط آن مکالمه کرد .
چهار حالت ضبط مکالمه داخلی در ایزابل در نظر گرفته شده است که هر کدام را می توانیم به سه حالت تنظیم کرد این سه حالت به شرح زیر می باشند
- Always :در این حالت تمام مکالمات آن وضعیت از داخلی ضبط خواهد شد .
- Don’t Care : در این حالت مکالمات ضبط نمی شوند ولی با فعال بودن On Demand Recording و گرفتن کد *۱ می توان مکالمات را ضبط کرد .
- never :در این حالت به هیچ وجه مکالمات آن وضعیت از داخلی ضبط نخواهد شد .
همانطور که مشاهده میکنید شما میتوانید سیستم ضبط مکالمه را در حالتهای مختلفی برای داخلی مورد نظر خود فعال کنید . برای تنظیم این فیلدها دقت کنید که تنظیمات را در جهت درستی اعمال کنید .
وضعیت های ضبط مکالمه در ایزابل
Inbound External Calls: بدین معناست که مکالمات ورودی به داخلی، از خارج از سرور ایزابل باشد. (خارج از سرور ایزابل یعنی اینکه مکالمه از یک سرور دیگر و یا خط شهری به آن داخلی وصل شده باشد)
Outbound External Calls: بدین معناست که مکالماتی که از این داخلی به خارج از سرور ایزابل برقرار می شود .
Inbound Internal Calls: به معنای تماس های وارد شده به این داخلی از داخلی های دیگر همان سرور میباشد .
Outbound Internal Calls: مربوط به تماس های خارج شده از این داخلی که مقصد آن داخلی های دیگر همان سرور است می باشد .
ویژگی Record Priority Policy در ایزابل
این ویژگی به معنای اولویت ضبط مکالمه می باشد ، این ویژگی را با یک مثال توضیح می دهیم تا بهتر متوجه شوید :
فرض کنید برای داخلی ۲۰۱ شما Outbound Internal Calls را روی Always قرار داده اید و در دخلی ۲۰۲ شما Inbound Internal Call را روی never قرار داده اید ، در مثال ما داخلی ۲۰۱ یک تماس با داخلی ۲۰۲ بر قرار می کند طبق تنظیمات داخلی ۲۰۱ مکالمه باید ضبط شود و طبق تنظیمات داخلی ۲۰۲ مکالمه نباید ضبط شود . در این وضعیت ایزابل به سراغ ویژگی Record Priority Policy می رود و هر کدام اولویت بیشتری داشتند طبق تنظیمات آن عمل خواهد کرد . مثلا در مثال بالا اگر Record Priority Policy در داخلی ۲۰۱ روی ۱۰ تنظیم شده باشد و در داخلی ۲۰۲ روی ۵ سیستم اقدام به ضبط مکالمه خواهد کرد.
مشا هده مکالمات ضبط شده در ایزابل
برای مشاهده مکالمات ضبط شده در ایزابل کافی است از منوی سمت چپ pbx را انتخاب و سپس از زیر منوی آن Calls Recordings را انتخاب کنید. در صفحه ظاهر شده با کلیک روی دکمه Show filter به راحتی می توانید مکالمات ضبط شده را مشاهده و جستجو کنید .
مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل
مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل /var/spool/asterisk/monitor می باشد که به ازای هر سال نیز یک فولدر با نام آن سال ایجاد می شود. در فولدر سال ، ۱۲ فولدر برای هر ماه و در فولدر هر ماه ، به تعداد روز های ماه فولدر ایجاد می شود و فایل های صوتی به صورت Wave در آن ها ذخیره می شوند .
دیدگاهتان را بنویسید