آموزش ساخت داخلی در ایزابل

همانطور که میدانید یکی از دلایل راه اندازی مرکز تماس، وجود داخلیها در یک سازمان یا شرکت است. برای اتصال تلفنهای سختافزاری و یا نرمافزاری (سافت فون) به مرکز تلفن خود میبایستی ابتدا یک داخلی، با پروتکل مناسب، روی سیستم تلفنی خود ایجاد کرده و تنظیمات موردنظر خود را روی آن اعمال نمایید.
داخلی یا (EXTENTION) چیست؟
همانطور که در همه سیستم های تلفنی می بینیم هر تلفن برای خود یک شماره دارد که از طریق آن می توان با آن تلفن تماس گرفت ، از آنجایی که شماره های نسبت داده شده بر روی تلفن ها فقط در محدوده آن سازمان معتبر می باشند به آنها داخلی می گویند. در سیستم های تلفنی سنتی شماره های داخلی روی مرکز تلفن قرار می گرفت و از مرکز تلفن تا تلفن مورد نظر سیم کشیده می شد. ولی در مراکز تلفن VOIP این شماره ها روی تلفن ها تنظیم می شوند . یکی از مزایای مراکز تلفن ویپ همین ویژگی است یعنی به راحتی شما می توانید یک داخلی را جابه جا کنید.
Extension یک شماره داخلی کوتاه است که به یک کارمند ، یک تیم یا به بخشی از شماره اصلی بیزینس شما اختصاص داده شده است. علت نامگذاری Extension این است که منبع خودش را از شماره اصلی بیزینس شما می گیرد و میتواند تا آنجا که ممکن است بخشهای فرعی و یا کارمندان را در شرکت شما گسترش دهد.
اگر مشتری یا تماس گیرنده ای بخواهد با شرکت شما تماس بگیرد و به دنبال یک کارمند خاص باشد یا به خدمات بخش خاصی از شرکت شما احتیاج دارد ، می تواند با دانستن داخلی فرد مورد نظر ، به سمت مقصد مورد نظرش هدایت شود. شماره های داخلی ، به شرکت ها امکان می دهد تا تماس گیرندگان و مشتریانشان را به بخشهای مختلف و کارمندان درون شرکت وصل کنند.
مراحل ساخت داخلی در ایزابل
برای شروع ابتدا آدرس IP ایزابل را در مرورگر خود وارد نمایید. با یوزر ادمین وارد پنل تحت وب مرکز تلفن ایزابل خود شوید.
در گام اول در منوی سمت چپ ایزابل روی گزینهٔ PBX Configuration در زیر منوی بخش PBX کلیک میکنیم.
سپس در صفحهٔ بازشده بر روی گزینهٔ Extensions کلیک میکنیم. در صفحهٔ نمایش دادهشده روی Add Extensions کلیک و سپس با انتخاب پروتکل موردنظر از بخش Device و انتخاب دکمه Submit وارد مراحل تنظیم داخلی موردنظر میشویم.
توجه داشته باشید پروتکلی که در این بخش برای ساخت داخلی در ایزابل انتخاب مینمایید باید با تلفن موردنظر شما سازگاری داشته باشد. پروتکل SIP بهطورکلی با بسیاری از تلفنهای موجود و سافتفونها سازگاری کامل دارد. پروتکل IAX۲ پروتکل اختصاصی نرم افزار استریسک است که تعداد کمی از تلفنها آن را پشتیبانی میکنند. پروتکل DAHDI نیز برای کارتهای تلفنی با ماژول FXS استفاده میشوند.
1- داخلی های SIP
معمول ترین نوع داخلی ، داخلی از نوع SIP می باشد ،تقریبا همه تلفن های تحت شبکه در بازار (به استثنای Cisco و Avaya که پروتکل های اختصاصی خود را دارند ، هر چند در بعضی مدل ها با تغییر framware امکان استفاده از پروتکل Sip را نیز دارند) و همچنین تلفن های نرم افزاری ( نرم افزار هایی که روی کامپیوتر و یا تلفن همراه نصب می شوند و مانند یک تلفن معمولی کار می کنند ) از این پروتکل پشتیبانی می کنند.
2- داخلی های IAX2
پروتکل IAX2 ، پروتکل اختصاصی استریسک می باشد، تلفن ها محدودی از این پروتکل پشتیبانی می کنند ، ولی در صورتی که تلفن شما از آن پشتیبانی کند می توانید از آن استفاده کنید .
3- داخلی های DAHDI
داخلی های Dahdi مخصوص کارت های تلفنی می باشند در صورتی که از کارت تلفنی با ماژول FXS استفاده می کنید می بایست داخلی ها را Dahdi تعریف کنید .
تعریف یک داخلی ساده از نوع SIP
برای تعریف داخلی از نوع SIP در صفحه جاری در قسمت Device گزینه SIP را انتخاب می کنیم و سپس روی دکمه submit کلیک می کنیم و با پنجره جدیدی مواجه می شویم این صفحه شامل موارد زیادی است ، ولی برای تعریف یک داخلی ساده فقط چند فیلد را تنظیم می کنیم.
- User Extention : این قسمت شماره داخلی است می توانیم در آن یک عدد بنویسم که در واقع شماره داخلی کاربر ما می شود ، این شماره می تواند هر تعداد رقم داشته باشد ولی بهتر است داخلی ها ۳ و یا ۴ رقمی باشند و با عدد ۱ و ۹ شروع نشوند. در نظر داشته باشید که شماره داخلی قابل ویرایش نیست و در صورتی که بخواهید آن را تغییر دهید باید داخلی را حذف و سپس دوباره آن را بسازید.
- Display name : این قسمت نام داخلی می باشد که معمولا در آن نام کاربر ذکر می شود این فیلد به عنوان Caller name در تلفن ها نمایش داده می شود
- secret : در این قسمت رمز داخلی را وارد می کنیم ، ایزابل به صورت تصادفی یک کلمه عبور تولید می کند که می توانید از آن استفاده کنید ولی می توانید هر رمز دیگری نیز در این قسمت قرار دهید . برای جلوگیری از آسیب پذیری مرکز تماس خود از کلمه عبوری با پیچیدگی مناسب استفاده کنید.
تا اینجا تنظیمات داخلی کافی است ، فقط لازم است روی دکمه Submit کلیک کنید .
بعد از کلیک روی دکمه submit هنوز تغییرات در مرکز تلفن اعمال نشده است و داخلی شما کار نخواهد کرد ، در این لحظه شما مشاهده خواهید کرد که در بالای صفحه یک نوار قرمز رنگ با دکمه Apply Config ظاهر شده با کلیک روی Apply Config تغییرات در مرکز تماس ایجاد می شود.
دیدگاهتان را بنویسید