ضبط مکالمه در ایزابل و الستیکس

در سیستم تلفنی های که بر پایه ای استریسک ایجاد شده اند می‌توان سیستم ضبط مکالمه را با تنظیمات دلخواه خود برای یک یا چند داخلی اعمال نمود.

 برای ضبط مکالمات باید مراحل زیر را طی کنید.

در مرحله اول : به پنل مدیریت تحت وب سرور VoIP (ایزابل ، الستیکس ) وارد شوید.

در مرحله دوم : به منوی PBX رفته و سپس روی زیر منوی PBX configuration کلیک کنید.

در مرحله سوم : از سمت راست داخلی که می خواهیم تماس های ان را ضبط کنیم انتخاب می کنیم تا وارد تنظیمات داخلی شویم.

تنظیمات مربوط به یک داخلی

در مرحله چهارم : به تنظیمات بخش Recording Option ،در میانه ای صفحه ای تنظیمات داخلی می رویم.

حالت‌های مختلف ضبط مکالمه در ایزابل برای یک داخلی به شرح زیر است:

  1. Always : با این انتخاب این حالت تمامی مکالمات را همیشه ضبط می‌کند.
  2. Don’t Care: در وضعیت موردنظر در صورت فعال بودن گزینهٔ On Demand Recording، می‌توانیم با شماره‌گیری کد ستاره ۱ در زمان مکالمه، سیستم Call Recording را به‌صورت دستی فعال کنیم.
  3. Never : در این وضعیت هیچ مکالمه‌ای هیچ‌گاه ضبط نمی‌شود.

وضعیت‌های مختلف ضبط مکالمه برای یک داخلی:

  • Inbound External Calls : تماس‌هایی خارج از سرور که به این داخلی وارد می‌شوند .
  • Outbound External Calls : تماس‌هایی که از این شماره داخلی، به بیرون از سرور شماره گیری می‌شوند.
  • Inbound Internal Calls : تماس‌های داخلی به داخلی که به داخلی مذکور وارد می‌شوند.
  • Outbound Internal Calls : تماس‌های داخلی به داخلی که از داخلی مذکور شماره گیری می‌شوند.

اولویت ضبط تماس :

فرض کنید که ضبط تماس‌های ورودی به داخلی شماره ۱ روی Always قرار دارد و ضبط تماس‌های خروجی از داخلی شماره ۲ روی Never تنظیم شده‌اند. حال اگر داخلی ۲ با ۱ تماس بگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ در این حالت سرور فیلد Record Priority Policy تنظیمات داخلی‌ها را بررسی می‌کند. به این صورت که هر داخلی که اولویت بیشتری داشته باشد، تنظیمات آن را به سیستم ضبط مکالمه در ایزابل اعمال می‌کند.

گوش دادن به تماس‌های ضبط شده در ایزابل

 برای گوش کردن به مکالمات ضبط شده باید مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول : به منوی PBX رفته و روی زیر منوی Calls Recording کلیک می کنیم.

مرحله دوم : از قسمت سمت راست می توانیم مکالمه های ضبط شده را گوش کنیم و یا در صورت نیاز ان را روی کامپیوتر خود دانلود نماییم.

نکته:درصورتی‌ که بخواهیم به‌صورت مستقیم به فایل‌های سیستم ضبط مکالمه دسترسی داشته باشیم باید با نرم افزار WINSCP به سرور متصل شویم و به مسیر /var/spool/asterisk/monitor برویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *